Saturday, January 29, 2011

Perlukah Menjerit??

Tinggal di kolej kediaman menjadikan saya mengenal banyak ragam manusia.. Ada ragam yang membuatkan saya tersenyum, namun ada juga ragam yang buat saya tergamam.

Salah satu perangai yang kurang saya gemari ialah menjerit. Kenapa perlu kita menjerit?
Saya tahu mungkin anda ingin menjimatkan masa, jika perlukan kawan di sebelah rumah, anda hanya perlu memanggilnya dengan kuat.. Menjerit namanya dengan begitu lantang.. Isu ini tidak menjadi masalah sekiranya hanya anda berdua sahaja yang tinggal di kolej kediaman ini. Masalahnya di sini, perbuatan anda itu menganggu ketenteraman warga kolej lain. Lebih-lebih lagi anda menjerit pada waktu malam yang sunyi.

Apa salahnya jika anda berjalan ke rumah sebelah, mengetuk pintu, memberi salam dan terus berjumpa dengan rakan anda itu.. Sememangnya agak mengambil sedikit masa anda, tetapi di sini anda mampu mengembalikan ketenteraman warga kolej lain.Perbuatan anda yang suka menjerit ini juga membawa tanggapan negatif terhadap diri anda sendiri. Kita sebagai kaum wanita, perlulah menonjolkan ciri-ciri kewanitaan walaupun anda telah biasa dilatih secara keras.
Sekadar Hiasan..

# Cubalah untuk menghormati orang lain, jika kita mahu orang lain menghormati kita.. BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA..

No comments:

Post a Comment