Monday, February 7, 2011

Bukan Memencilkan Diri

Semester ini, saya akui saya agak berbeza dengan semester-semester lepas.. Dari segi apa?? Dari segi hubungan dengan teman serumah.. Saya kurang berkomunikasi dengan teman serumah berbanding sebelum ini. Saya memang seorang yang agak peramah, di mana saya akan berkomunikasi dengan orang lain tanpa mengira perbezaan umur, ataupun bangsa. 

Saya mempunyai alasan yang munasabah ke atas tindakan yang saya lakukan. Minggu pertama saya cuba untuk menyesuaikan diri dengan teman serumah.. Alhamdulillah.. Semuanya berjalan lancar. Namun, pandangan pertama saya ternyata salah. Saya ceritakan sedikit masalah yang berlaku.

Semester ini saya tidak mempunyai teman sebilik, mendapat bilik 1 yang mempunyai kelajuan internet yang tinggi dan dilantik secara automatik sebagai ketua rumah oleh pihak kolej kediaman. Bermula di sini, minggu pertama, teman serumah mahu menumpang bilik saya bagi tujuan mencari bahan untuk tugasannya (Bilik saya mempunyai tarikan internet yang agak kuat). Atas sifat kemanusiaan, saya dengan rela hati memberi keizinan. Namun, beliau menyalahgunakan keizinan yang telah saya berikan. Beliau bukan mencari bahan untuk tugasan, tetapi melayari satu laman web untuk tujuan bermain permainan video. Selain itu, beliau turut memasang lagu dengan suara yang agak kuat. Keadaan ini agak menganggu saya yang sedang membuat tugasan yang agak banyak. Keadaan ini masih berlaku sehingga minggu kedua. 
Oleh kerana tugasan yang kian bertambah, saya telah membuat keputusan nekad untuk sentiasa menutup pintu bilik agar tiada lagi gangguan yang menganggu. 
Saya seorang yang memerlukan ketenangan apabila melaksanakan tugasan
# Saya bukan mahu memencilkan diri dan mementingkan diri sendiri. Jika diberi keizinan atau kuasa, jangan kita menyalahgunakannya. Kelak, diri ini tidak akan dipercayai lagi. Renung-renungkan "BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA"

No comments:

Post a Comment