Monday, January 24, 2011

Cukuplah Tersenyum

Selama 6 semester saya menuntut ilmu di UPSI, pelbagai ragam manusia yang saya jumpa.. Ada yang nampak lembut, tetapi keras juga hatinya. Ada yang nampak garang, namun di dalam hatinya berbunga-bunga. Ada pelbagai lagi, cuma agar sukar untuk digambarkan dalam bentuk kata-kata. 
Saya ini bukanlah pandai menilai orang, apatah lagi untuk memberi markah kepada mereka.. Saya tahu tiada manusia yang sempurna..

Sepanjang berada di Tanjong Malim, banyak kedai makan yang telah saya kunjungi.. Kerana apa?? Kerana saya akui saya bukanlah seorang yang rajin memasak.. Kalau rajin saya datang, barulah saya akan memasak, itupun hanya memasak nasi, lauknya akan saya beli di kedai yang terdapat di sekitar kolej kediaman saya. Lagipun kolej tidak membenarkan pelajar untuk memasak, kerana faktor-faktor keselamatan. 

Ya, berbalik kepada kisah asalnya. Banyak kedai makan yang telah saya kunjungi. Di situ juga saya jumpa dengan berbagai ragam manusia. Ada yang cukup bersopan, melayani pelanggan dengan lemah lembut. Ada juga yang agak bengis, masam mukanya seperti mahu menelan pelanggan. Sikap begini yang saya tidak gemari. Anda sebagai peniaga perlulah bijak mengawal keadaan, pelanggan anda adalah punca rezeki anda. Saya tahu ada sesetengah peniaga yang bersifat sedemikian kerana faktor keletihan, tetapi keadaan ini tidak wajar ditunjukkan di depan pelanggan anda.

Hari ini, atas faktor kelaparan, saya turun membeli makanan seawal pukul 11 pagi. Setelah memilih lauk yang berkenan di hati, saya ke kaunter untuk membuat pembayaran. Sejuknya mata saya memandang, dengan senyuman yang dilemparkan oleh peniaga tersebut, saya tahu dia berterima kasih kerana memilih kedainya sebagai destinasi menjamu selera. Peniaga tersebut menyatakan harga makanan yang telah saya pilih.. Ya, agak murah, jauh lebih murah berbanding dengan minggu lepas di kedai yang sama. Selepas membuat bayaran, si peniaga mengucapkan terima kasih dengan senyuman yang masih terukir di bibirnya.. 

Walau hanya dengan senyuman dan ucapan terima kasih, tetapi saya amat berpuas hati..  Tidak perlu menuturkan bahasa yang indah,bermadah ataupun puitis untuk membuatkan seseorang tertarik kepada kita. Cukuplah hanya melemparkan senyuman seikhlas hati kepada orang sekeliling. 


Tidak sukar menghadiahkan senyuman

# Agak panjang entry pada kali ini.. Sebelum itu, Bangsa dipandang bukan kerana rupa, harta dan darjatnya, Bangsa dipandang kerana budayanya.. Bangsa dipandang kerana bahasanya.. BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA

No comments:

Post a Comment