Monday, January 17, 2011

Bahasa Juga Membuatkan Seseorang Terguris

"Ponteng" dan "Pengecualian Kuliah" mempunyai makna semantik yang berbeza kan kawan-kawan??

Hari ini, 17 Januari 2011, saya bersama-sama rakan-rakan telah menghadiri program bersama pemimpin, iaitu Menteri Besar Perak, Datuk Zambry Abdul Kadir. Oleh kerana kami yang berada di KHAR dan kawasan sekeliling diberi pelepasan kuliah pada petang ini, jadi saya turun untuk bersama-sama menyokong aktiviti universiti. Bukan kerana saya menyokong mana-mana parti politik, tetapi atas dasar menyokong aktiviti kolej dan universiti serta meramaikan lagi penonton pada program tersebut. Selain itu, saya turun bukan semata-mata ingin mendapatkan stiker kolej seperti yang dicanang-canangkan oleh sesetengah orang.

Apa yang menjadi isu di sini, ialah penggunaan bahasa atau ayat yang dituturkan oleh seseorang dalam program tersebut. Saya gelarkan dia sebagai "gadis A". "Gadis A" telah menuturkan ayat yang membuatkan saya dan rakan yang mendengarnya agak terguris hati. Mungkin tidak sengaja, saya faham.

Saya ceritakan serba sedikit perjalanan program pada hari ini, oleh sebab terdapat pengecualian kuliah, jadi para pelajar perlu menulis nama secara manual di dalam buku yang telah disediakan. Mungkin menunggu terlalu lama, lebih kurang dua jam menjadikan ramai penghuni beransur keluar dari tapak program tersebut. Itu tidak menjadi masalah, kerana terdapat ramai lagi pengunjung yang setia menanti dengan penuh sabar kehadiran Yang Berhormat Menteri Besar.

Selepas MB memberi ucapan sepatah dua, beliau membuka sesi soal jawab terbuka kepada semua pelajar. Semasa sesi soal jawab ini berlangsung, "Gadis A" menjalankan tugasnya iaitu mengimbas kad matrik pelajar. Sampai sahaja di tempat duduk kami, berikut antara serba sedikit perbualan kami :

Gadis A : "Ponteng kelas ke?". 
Kami      : Hah?? Ponteng kelas?
                      Bukan pengecualian kuliah ke?
Gadis A: A'ah. Maaf ya. Pengecualian kuliah. (Sambil tersenyum)

Mungkin dia tersalah sebut, atau mungkin tidak 
 perasan bahawa kedua-dua perkataan tersebut mempunyai makna yang berbeza. Walaupun hal tersebut membuatkan kami terkejut dan terguris, namun kami memandang hal tersebut dari sudut positif.

--> Terima kasih kepada "Gadis A" kerana menerima teguran kami.. Jelas kedengaran beliau menggunakan perkataan "pengecualian kelas" kepada pelajar lain.


# Seseorang yang terbuka menerima teguran merupakan seseorang yang berani.. Manakala seseorang yang sukar menerima teguran, adalah seseorang yang pengecut.. BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA

No comments:

Post a Comment