Thursday, January 27, 2011

Puisi

Sebut mengenai puisi, pasti saya teringat semester lepas yang mana subjek Puisi Melayu meninggalkan seribu satu kenangan yang amat bermakna.. Maklumlah perlu menjayakan satu rekod Malaysia, "Membaca Puisi Satu Malaysia Terbanyak Selama 34jam Tanpa Henti". 

Sejak program tersebut, kemahiran menghasilkan puisi saya semakin bertambah. Mulai saat itu, beberapa perkara atau perasaan yang saya alami, akan saya abadikan dalam bentuk puisi.. Tidak kira sama ada dalam bentuk pantun ataupun sajak. 

Tidak dapat dinafikan apabila duduk berjauhan dengan keluarga tersayang, pasti akan menimbulkan seribu kerinduan terhadap mereka. Mungkin ada yang berpendapat kecanggihan teknologi masa kini dapat menghilangkan perasaan rindu terhadap mereka itu. Namun bagi saya, teknologi semata-mata tidak dapat menghilangkan perasaan rindu tersebut. Oleh itu, ketika kerinduan menjenggah lubuk hati saya, pasti sebuah puisi akan berjaya saya hasilkan.. 

DARI KEJAUHAN
Aku sedar, aku pasti,
Dari kejauhan terhimpit sejuta kerinduan,
Kepada insan yang jauh di mata,
Namun kupasti
mereka tetap di hati.

Dari kejauhan ini,
Kuharus mencari ilmu seluas lautan,
Kumesti mengenal erti kesusahan,
Kuredha dengan unsur kepayahan,
Kubelajar mengawal hati yang rawan.

Namun,
Aku masih bersyukur,
Kerna di kejauhan ini,
Bonda titipkan seribu doa buatku
Ayahnda sampaikan seribu pesanan dan juga restu
Kanda utuskan beribu kali tinta rindu.

Ku mohon pada yang Esa,
Sampaikan salam rindu buat semua,
Dari daku di kejauhan.


# Dengan puisi, kita boleh meluahkan segalanya. Tidak perlu memendam rasa, kelak merana diri,  luahkan sahaja melalui puisi.. BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA.

No comments:

Post a Comment