Friday, January 21, 2011

Syabas Sahabat..

Syabas kepada sahabat kelas saya.. Kerana apa?? Mereka sudah mula memahami kepentingan menggunakan bahasa baku dalam penggunaan seharian. Saya pasti mereka tahu akan hal tersebut, tetapi atas beberapa perkara, hal tersebut tidak dapat dilaksanakan seawal mungkin..

Sahabat yang saya maksudkan ialah Siti Munirah dan Nor Syamila.. Mereka yang berasal dari negeri Kedah menggunakan  loghat utara dalam perbualan harian mereka. Beberapa hari yang lepas, semasa menaiki bas yang sama untuk pulang ke kolej kediaman, mereka telah bertekad untuk menukar dan mempraktikkan penggunaan bahasa baku dalam perbualan mereka. Kerana apa? Atas beberapa sebab :
1. Kami akan mula menjalani latihan mengajar pada semester hadapan di mana penggunaan bahasa baku dalam pengajaran adalah amat-amat diwajibkan.
2. Sekiranya mereka ditempatkan atau posting di negeri lain terutamanya negeri di selatan, pantai timur dan borneo, masalah komunikasi akan menjadi isu yang agak berat. Oleh itu, penggunaan bahasa baku amat dititikberatkan.


Berikut merupakan antara perbualan mereka :


Mila : Selepas ini, kita kena cakap bahasa baku. Tak boleh "habaq", "sat" itu semua.
Munirah : Betul tu.. Kita betulkan satu sama lain ya..
Mila : Seronoklah Sikin. Senang nak cakap, memang bahasa orang Johor..
Sikin : ... (Hanya mampu tersenyum).


Sepanjang perjalanan pulang ke kolej kediaman, beberapa kali mereka tersilap dalam menyebut sesuatu perkataan. Mungkin masih baru. Tetapi yang membuat saya bangga, mereka tidak alpa. Sedar sahaja akan kesilapan dalam sebutan, mereka segera membuat pembetulan.
Sebenarnya sahabat, saya amat bersyukur kerana saya dilahirkan dalam kalangan masayarakat yang bertutur dalam bahasa baku (Johor). Namun, disebalik kelebihan saya, terdapat juga kelemahan yang tidak dapat saya elakkan.. 
 Dalam usaha anda, saya sokong 100%. Sekiranya memerlukan bantuan, saya dengan tangan terbuka menghulurkan bantuan. Sekali lagi, saya amat berbangga dengan kamu wahai sahabat. 




# Tidak salah berubah jika perubahan itu membawa kebaikan. Tetapi salah berubah jika membawa kepada keburukan. BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA

No comments:

Post a Comment