Sunday, January 23, 2011

Jangan pandang pada rupa, tetapi pandanglah pada bahasa..

Jangan pandang pada rupa, tetapi pandanglah pada bahasa?? Mungkin tajuk saya agak panjang berjela-jela, merepek dan memeningkan. Tetapi ini adalah salah satu perkara yang seringkali berlaku dalam masyarakat.


Apa pula kaitan rupa dan bahasa??

Betul kata pepatah inggeris "Don't judge a book by a cover" atau lebih mudah difahami "jangan menilai seseorang dari segi luaran sahaja". Apa yang ingin saya kaitkan ialah rupa seseorang dengan bahasa yang digunakan.. Sesetengah orang berpendapat jika kita mempunyai rupa yang cantik, comel, manja dan sopan, tentu sekali bahasa yang digunakan dan dituturkan adalah bahasa yang cantik, yang boleh mencairkan hati pendengarnya. Namun, benarkah pendapat itu???

Saya sama sekali menyangkal pernyataan tersebut.. 

Mengapa?? Kerana saya sendiri telah mengalami keadaan yang sedemikian..Kawan yang suatu ketika dahulu amat saya kenali dengan sifat lemah lembutnya, sopan santun dan keayuan di wajahnya kini sudah berubah 360 darjah.. Kata-kata yang dituturkan langsung tidak mencerminkan rupanya yang ayu dan sopan.. Bukan niat saya untuk mengaibkan dia.. Tetapi saya kurang berkenan dengan tuturnya yang agak menyakitkan hati pembaca atau pendengar. Mana perginya kesopanan yang diajar oleh guru, didikan agama daripada ibubapa??

# Orang yang cantik, tidak semestinya menuturkan bahasa yang cantik. Orang yang hodoh, tidak semestinya menuturkan bahasa yang hodoh. BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA

1 comment: