Tuesday, January 18, 2011

Apa Salahnya Memandang Orang Di Bawah??

Kisah ini juga berlaku semasa saya menghadiri program bersama pemimpin pada 17 Januari 2011 di dataran KHAR.. Ada beberapa perkara yang saya perhatikan  dan salah satunya amat merisaukan saya..

 # Apa salahnya kita sebagai orang atasan melihat orang di bawah kita? 
# Adakah menjadi kesalahan jika orang atasan menegur atau memberikan senyuman kepada orang di bawah kita?

Saya amat memahami sekiranya seseorang itu amat letih kerana terlibat dalam menjayakan program yang besar dan memerlukan komitmen yang tinggi dari mereka. Saya juga sering melibatkan diri dalam sesuatu program seperti itu. Namun, kita perlu pandai mengawal situasi.

 Mungkin bagi sesetengah penghuni kolej, mereka turun untuk memberikan sokongan terhadap program, tetapi ada juga yang turun semata-mata untuk mendapatkan "stiker" yang membolehkan mereka kekal untuk menduduki kolej pada semester berikutnya. Namun, bagi kami pelajar yang agak "senior", hal "stiker" tidak lagi menjadi kerisauan. 

Berbalik kepada isu yang saya ketengahkan, saya kurang berkenan kepada seseorang yang saya gelarkan "gadis B". Dia ditugaskan untuk memberikan "stiker" kepada hadirin yang hadir pada program tersebut. Saya tahu "gadis B" merupakan seseorang yang mempunyai pangkat dan perlu disanjung kerana beliau mempunyai kepentingan kepada kolej kediaman yang saya diami sekarang. Tetapi yang menjadi persoalannya, adakah kerana beliau seseorang yang berada di atas, senyuman adalah perkara yang amat mahal kepada kami golongan di bawah ini?. 
Kami bukanlah hendak disanjung atau dihormati, tetapi cukuplah menjalankan tugas dengan ikhlas. Apa salahnya memberikan "stiker" sambil memandang penerimanya?. Membalas senyuman dan ucapan terima kasih dengan sopannya.. Ya.. Saya terlupa, saya hanyalah orang bawahan.

# Sedangkan Rasulullah s.a.w sebagai Pemimpin Mulia mampu tersenyum kepada umatnya.. Kenapa kita yang sekecil ini, terlalu menyombong terhadap orang lain?
Sekadar hiasan

# Orang di bawah inilah yang suatu ketika dahulu menaikkan anda.. Lupakah anda?? Apabila sudah berada di atas, pandanglah sesekali ke bawah. Baru anda sedar siapa anda.. Jangan jadi seperti kacang lupakan kulit. Tidak selamanya anda berada di atas, suatu masa anda juga akan berada di bawah. BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA

1 comment:

  1. pengalaman yang hampir sama, cuma situasi berbeza :-
    JMK : ko amik je kerusi kt budak tu
    rakan JMK : BUDAK tu kate kusi tu dh ade org.

    JMK tersebut baru semester 4,(juga pelajar BM) tetapi membahasakan kami yang semester 6 ini budak.
    p/s: jagalah bahasa.ada apa pada JMK??

    ReplyDelete