Monday, February 21, 2011

Hanya Kerana Nama??

Saya masih ingin memperkatakan tentang pilihan raya kampus.. Hari ini mahasiswa/mahasiswi UPSI akan turun untuk membuang undi.. Kepada semua mahasiswa/mahasiswi UPSI, selamat menunaikan tanggungjawab anda. Walaupun anda tidak menyokong mana-mana parti, pilihlah berdasarkan kelayakan calon. Anda jalankan tanggungjawab hari ini, dan kita berharap calon yang terpilih menjalankan tanggungjawab mereka di kemudian hari. 

Selama pengajian saya selama 3 tahun di bumi bertuah Tanjong Malim, ini kali pertama saya lihat pilihan raya yang agak menakutkan serta menggerunkan. Saya katakan demikian, atas beberapa perkara yang telah saya lihat :


1. Parti-parti yang bertanding memburukkan satu sama lain.
- Tidak perlu memburukkan orang lain, kalau benar anda layak untuk menang dan menjadi MPP, itu sememangnya rezeki anda. Pada pilihan raya kampus, banyak fitnah yang akan kita dengar. Itu salah, ini salah. Hal ini akan kembali normal selepas pilihan raya.


2. Laungan "hebat" calon dan penyokong.
- Amat-amat terkilan apabila laman pidato dijadikan wadah untuk menyalahkan satu sama lain. Tiada lagi unsur kesantunan dan kesopanan. Bukan sahaja penyokong yang menjerit, menjual nama calon. Namun, saya lihat calon itu sendiri terpekik-pekik untuk menyuarakan pendapatnya. 


# Mana perginya kesopanan dan nilai kebitaraan kita sebagai bakal pendidik sekiranya menjerit dan melolong untuk meraih simpati dan undi dijadikan satu hiburan? Jangan hanya menjual nama, jika anda sendiri tidak pasti boleh memikul tanggungjawab yang akan kami galaskan di bahu anda. Renung-renungkan "BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA"

No comments:

Post a Comment