Sunday, February 20, 2011

Musim Mengundi..

Musim pillihan raya yang sedang hangat berlangsung, membuatkan saya ingin mencoretkan sesuatu mengenainya.
Pelbagai poster ditampal di sekitar kolej kediaman dan kampus. Kadangkala agak menganggu keselesaan kami sebagai warga kolej. Namun, memang menjadi tradisi perang poster pasti berlangsung apabila pilihan raya kampus dijalankan.Sebagai mahasiswa yang mempunyai hak mengundi, saya hanya akan memilih calon yang benar-benar layak, bukan diukur melalui parti yang dibawanya.
Sekadar Hiasan

Apa yang ingin saya katakan di sini, sudah menjadi kemestian, rapat umum akan diadakan bagi menarik pengundi. Berlangsung selama 3 hari yang dilaksanakan di sekitar kolej kediaman dan kampus utama menarik minat saya untuk mengikutinya. Saya ingin mendengar manifesto yang dibawa oleh calon, sama ada dapat dicapai atau janji manis yang tak pasti akan terlaksana
Mendengar manifesto yang dibawa, nampak sedikit kekeliruan, ada yang kurang relevan. Namun, itu semua hak mereka untuk memancing undi. Ketika mereka sibuk menghujahkan manifesto yang dibawa, saya begitu tertarik dengan seorang calon yang bertanding. Suaranya lantang ketika berhujah, gentar hadirin yang hadir. Namun, saya begitu tertarik dengan ayat yang dituturkan oleh beliau :


"SAYA TAK PAKSA ANDA PILIH SAYA, TAPI UNDILAH SAYA"


Pening memikirkan makna yang terkandung dalam ayat di atas. Beliau tidak memaksa mahasiswa memilih beliau, tetapi frasa kedua jelas menunjukkan beliau mengharapkan dirinya dipilih. Mungkin, akibat gemuruh ketika memberi ucapan di khalayak ramai, perasaan gugup menguasai diri. Kata-kata yang dituturkan sudah bercampur lalu menimbulkan kekeliruan terhadap pendengarnya. 


# Pilihlah pemimpin yang mampu membuat kerja, membawa suara anda.. Bukan memilih pemimpin yang hanya pandai berkata-kata atau mahu menjual nama. Menjadi pemimpin merupakan satu tugas mulia, namun jika di peringkat akar pun sudah nampak goyahnya, bagaimana jika menjadi pemimpin di dahan yang besar??
Renung-renungkan "BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA"

No comments:

Post a Comment