Sunday, March 13, 2011

Menjerit apabila marah..

" Mengapa jika kita sedang marah, kita akan berbicara dengan suara kuat atau menjerit? " 

Apabila seseorang itu berada dalam keadaan marah, mereka akan menjerit walaupun lawan bicaranya berada dekat dengannya. Terlihat kejadian pergaduhan antara dua sahabat membuatkan saya berfikir sejenak.. Kawan yang sememangnya agak rapat pada kebiasaannya, seperti bertukar kepada sahabat yang tidak mengenali satu sama lain. Saya terbaca satu artikel di bawah ini :

“Ketika dua orang sedang berada dalam situasi kemarahan, jarak antara ke dua hati mereka menjadi amat jauh walau secara fizik mereka begitu dekat. Kerana itu, untuk mencapai jarak yang demikian, mereka harus berteriak. Namun anehnya, semakin kuat mereka berteriak, semakin pula mereka menjadi marah dan dengan sendirinya jarak hati yang ada di antara keduanya pun menjadi lebih jauh lagi. Kerana itu mereka terpaksa menjerit lebih kuat lagi.”
“Sebaliknya, apa yang terjadi ketika dua orang saling jatuh cinta? Mereka tak hanya tidak berteriak, namun ketika mereka berbicara suara yang keluar dari mulut mereka begitu halus dan kecil. Sehalus apapun, keduanya dapat mendengarkannya dengan begitu jelas. Mengapa demikian?”


# Biasakan diri kita dengan semua situasi. Sama ada bercinta atau dalam keadaan marah, kita perlu pandai menyesuaikan diri. Jangan hanya kerana suara dan kata, kita kehilangan sahabat selamanya. Renung-renungkan "BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA"

No comments:

Post a Comment